Proof the New York Times Stealthily Revises its Articles after Publication | Watts Up With That?

Source: Proof the New York Times Stealthily Revises its Articles after Publication | Watts Up With That?

 

NY Times regularly revises its articles after publication. The revisions are substantial, undisclosed, and are nothing like real time updates in developing stories. These are regular articles that undergo dramatic changes that appear as if NY Times editors received a commissar’s call stressing the party line and demanding the article matches it exactly, with the NY Times editors dutifully obliging.

I recently stumbled on one of such revisions. Within hours, the description of Scott Pruitt, the newly appointed EPA head, in the NY Times article went from being an “ally of fossil fuel Industry,” to a “climate change dissenter,” to a “climate change denialist.” Later, I was pointed to a helpful website newsdiffs.org. Newsdiffs archives multiple versions of news articles and shows the differences between them. That article has been revised or rewritten at least six times after its original publication, all without any notice to the readers.

On the topic of climate debate, the most prominent rewrite seen is the replacement of the term “climate skeptic” with “climate denialist. Also witnessed, is the attempt to do some damage control, like replacing “Obama’s new climate change regulations” that reporters probably heard firsthand from government officials, with “Obama’s new clean air regulations.

Examples, limited to the climate debate

The following article was completely re-written from its original version on January 14-15. Then, on January 18, the sentence, “Obama’s new climate change regulations are driving electric utilities to shut down coal plants,” was rewritten by replacing the term “climate change” with “clean air,” thus becoming: “Obama’s new clean air regulations are driving electric utilities to shut down coal plants”:

http://newsdiffs.org/article-history/www.nytimes.com/2016/01/15/us/politics/in-climate-move-obama-to-halt-new-coal-mining-leases-on-public-lands.html (By CORAL DAVENPORT)

Multiple changes, including changing the word Skeptics to Denialists in the title:

http://newsdiffs.org/diff/1376719/1376823/https%3A/www.nytimes.com/2017/04/12/climate/scott-pruitt-epa-endangerment-finding.html (By CORAL DAVENPORT)

The article was revised 14 times:

http://newsdiffs.org/article-history/www.nytimes.com/2016/11/22/us/politics/donald-trump-visit.html

(By MICHAEL D. SHEAR, JULIE HIRSCHFELD, MAGGIE HABERMAN)

Multiple changes, including in the authorship:

http://newsdiffs.org/article-history/www.nytimes.com/2017/01/18/science/earth-highest-temperature-record.html (By JUSTIN GILLIS and JOHN SCHWARTZ)

For example, this link shows multiple changes to the body of the article:

http://newsdiffs.org/diff/1337675/1337968/www.nytimes.com/2017/01/18/science/earth-highest-temperature-record.html

The title was completely re-written:

http://newsdiffs.org/diff/1335678/1336522/www.nytimes.com/2017/01/15/business/world-economic-forum-davos-shifting-us-stance-on-climate

Another title that was re-written:

http://newsdiffs.org/diff/1309853/1309964/www.nytimes.com/2016/12/02/science/global-warming-daily-mail-breitbart.html (By HENRY FOUNTAIN)

Multiple substantial changes:

http://newsdiffs.org/article-history/www.nytimes.com/2016/10/15/world/africa/kigali-deal-hfc-air-conditioners.html (By CORAL DAVENPORT)

At the time of this writing, some of these articles are different from their last versions innewsdiffs, and at least one seems similar to the initial version in newsdiffs. Probablynewsdiffs monitors the news articles only for short time. Also, NY Times’ website may send different versions of the same article to different readers.

Remember the BBC Scandal in 2008

This brings to mind the well-known BBC scandal, when the BBC changed a published weather-related article to be more climate alarmist after exchanging few emails with Jo Abbess, a climate activist who then gloated about it. (See also JM1 and JM2). One thing that escaped attention: Jo Abbess was active in the local Agenda 21 chapter (Poole Agenda 21) and was connected to other British alarmist organizations. The published email exchange between poor Roger Harrabin and Jo Abbess was just a small part of thepressure and brainwashing campaign that broke the BBC.

Footnotes

Curiously, newsdiffs.org was created with funding from the leftist Knight Foundation largely with the intent to discover content re-writing that’s in favor of conservatives.Newsdiffs.org was covered by the NY Times in 2012. Apparently, NY Times still had some integrity back then. The NY Times has been doing stealthy revising since at least 2015 and seems to increase their frequency and severity after the elections. I will be posting more examples of stealthy content revising and fake news on my site.

Newsdiffs.org monitors only five websites and one cannot easily search in it (I suggest using https://web-beta.archive.org/web/*/newsdiffs.org) but the software is open-sourced and available at https://github.com/ecprice/newsdiffs.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s